Wat is syfilis?

Syfilis is een SOA die wordt veroorzaakt door de trepanoma pallidum bacterie. De bacterie nestelt zich na onveilig seksueel contact met een syfilis besmette persoon in het slijmvlies van de vagina, in de penis, in de anus of in de mond. Waar de infectie zit, is afhankelijk van het contact dat je hebt gehad. Vanuit het slijmvlies komen de bacteriën uiteindelijk in je bloed en verspreiden zich dan naar andere organen.

Syfilis is makkelijk over te brengen, maar komt gelukkig niet heel veel voor In het begin merk je niet dat je het hebt. Doe daarom na onveilige seks een soa-check.

Symptomen syfilis

Na twee tot twaalf weken ontstaan er zweertjes. Deze zijn tot één centimeter groot, voelen hard aan en doen meestal geen pijn. Zweertjes in je mond, anus of vagina merk je vaak niet op. Soms krijg je vlekken op je huid. Je klieren raken opgezet. Na twee tot drie weken verdwijnen de zweertjes en vlekjes. De ziekte is dan niet weg!

Wil je zeker weten of je syfilis hebt? Doe een zelftest of laat een test afnemen bij je huisarts of bij een van onze huisartsen.

Door jezelf te beschermen met PrEP, zorgt de pil wanneer je in aanraking komt met hiv, dat de besmette cellen niet kunnen binnendringen. Bij de SOA Direct Kliniek kun je nu een online consult doen, om vervolgens de medicatie thuisgestuurd te krijgen. Het is ook mogelijk om een consult in Ederveen te laten plaatsvinden en direct de medicatie mee te krijgen. Hiervoor kun je contact met ons opnemen via het contactformulier, om een afspraak te maken. Kosten zijn inclusief BTW.