Wat is HIV?

Besmetting met het Humaan immunodeficicientie virus (hiv) leidt zonder behandeling bijna altijd tot het ziektebeeld Acquired ImmunoDeficiency Syndrome (AIDS). Van hiv bestaan wereldwijd twee virus-typen. Hiv-type I is het virus-type wat voorkomt in Europa.

De afkorting hiv betekent Human Immunodeficiency Virus, oftewel: ‘Menselijk virus dat de afweer afbreekt’. Hiv breekt stap voor stap het afweersysteem af dat je lichaam heeft opgebouwd om je te beschermen tegen allerlei virussen en bacteriën. Dat kan leiden tot symptomen en klachten. Als die beschermlaag zo verzwakt is dat je lichaam zich bijna niet meer kan beschermen, dan noemen we dat aids.

Hiv kan zich bevinden in bloed, sperma en voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk. Als deze lichaamsvochten in contact komen met iemands bloedbaan of slijmvliezen, is er kans op hiv-overdracht. Dit kunnen de slijmvliezen zijn in de mond, anus, vagina en op de penis. Dit betekent dat je in de volgende situaties hiv kunt oplopen:

• Bij onveilig seksueel contact
  • Bij inspuiten van drugs met gebruikte naalden of spuiten
  • Als baby van een hiv-positieve moeder
  • Via een bloedtransfusie
  • Bij het prikken aan een naald/spuit met hiv-besmet bloed

Klachten?

Als je hiv oploopt, gebeurt dit meestal ongemerkt. De meeste mensen ondervinden niet meteen klachten van hiv. Zelf kun je het virus dan ook weer ongemerkt doorgeven aan anderen.

Soms krijgen mensen griepachtige verschijnselen kort nadat ze hiv hebben opgelopen. Deze kunnen variëren van koorts, opgezette lymfeklieren, keelpijn, huiduitslag, recent gewichtsverlies, misselijkheid, braken, diarree, gewrichtspijn. Je spreekt dan van een acute hiv-infectie. In de acute fase van de hiv-infectie is de hoeveelheid virus in het bloed hoog en is de kans dat het hiv-virus wordt overgedragen op iemand anders het grootst.

Na de acute hiv-infectie voel je je meestal voor langere tijd weer gezond. Wel wordt intussen je afweer aangetast en krijg je op een gegeven moment klachten. Dat kan na twee jaar gebeuren, maar kan ook langer dan tien jaar duren. Dat is van tevoren niet te voorspellen. Het verschilt van persoon tot persoon. Diverse factoren spelen mee, bijvoorbeeld: je algehele gezondheid, leeftijd, erfelijke factoren, het hiv-virus dat je oploopt.

Voorbeelden van klachten die later kunnen ontstaan:

• enorme moeheid
  • nachtzweten
  • veel gewichtsverlies zonder duidelijke reden
  • koorts
  • hardnekkige diarree